GroenLinks en Progressief Schiedam pleitten voor een ontwerpwedstrijd voor een nieuw logo van de stadsmarketing. Nu het concept dat eerder gepresenteerd is, zoveel negatieve aandacht kreeg kun je dit volgens woordvoerder John Maris ‘niet meer serieus als een positief krachtig logo presenteren’.
Maris had zijn vraagtekens bij de plannen rond de stadsmarketing: ‘Reeds vele steden gingen ons voor. Enkele met succes, maar vele hebben het uitgegeven geld domweg weggegooid. Juist doordat zo veel steden bezig zijn met stadsmarketing, is onderscheiden lastig. Je moet dus ook niet te hard van stapel lopen en te hoge verwachtingen hebben’.
Vandaar dat hij namens GroenLinks en Progressief Schiedam pleitte om de stad te betrekken bij het ontwikkelen van het nieuwe logo: ‘Een reclamebureau kost veel geld, terwijl wij prima ontwerpers onder onze inwoners hebben. Maak er iets voor en van de Schiedammers van. Schrijf een wedstrijd uit; laat zo veel mogelijk logo’s ontwerpen; selecteer de bruikbare en laat de Schiedammers stemmen op het mooiste. Wie kan nu beter beoordelen of een logo aansprekend is of niet?’
Verder ging Maris in op de noodzaak om de zaken wel op orde te hebben als je je stad wilt promoten: ‘Het Open Terras, waarover geen enkele geactualiseerde informatie te vinden was op de website van het Centrummanagement. Dat kan en mag natuurlijk niet! Als dat soort zaken niet op orde is, kun je het geld beter in je zak houden’.
Maris gaf aan dat stadsmarketing een prima middel kan zijn om Schiedam op de kaart te zetten, maar GroenLinks en Progressief Schiedam zullen wel een vinger aan de pols houden bij de uitvoering.
In zijn reactie bleek wethouder Alexander van Steenderen niet van harte bereid in te gaan op de vragen van Progressief Schiedam en GroenLinks. Tot twee keer toe moesten zij hun vragen herhalen.
Een ontwerpwedstrijd voor in Schiedam wonende professionele ontwerpers, met de Schiedamse bevolking als jury, deed hij af als een ‘tekenwedstrijd’. Had de wethouder de uitbesteding van het nieuwe logo soms al gedaan?
Verder wilde hij ook niet toezeggen dat er een nieuw logo zou komen. Het gewraakte (concept!) logo wordt aangepast: Schiedammers zijn buiten spel gezet.