Uit de commissie: station Kethel

GroenLinks fractievoorzitter Jeroen Ooijevaar greep het vragenuur tijdens de commissievergadering van 25 november aan om vragen te stellen over station Kethel. De vraag of en wanneer dit station er komt speelt al jaren: ‘Al sinds 1985, sinds de ontwikkeling van de wijk Spaland, vraagt Schiedam om station Kethel. En sterker nog, dit station is al diverse keren toegezegd, evenals de tram die op het station aan zou sluiten.’

Inmiddels is duidelijk dat dit niet het geval zal zijn. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een lijst van nieuw te bouwen stations tot 2028 gepubliceerd; daarop meer dan twintig nieuwe NS-stations in Nederland. Schiedam Kethel staat daar niet bij.

Ooijevaar ging in een historisch overzicht de recente ontwikkelingen langs.
In 2004 werd op vragen van GroenLinks geantwoord dat het station in 2007 open zou gaan. In dat jaar, 2007, noemde wethouder Haan 2008 een haalbare optie en in 2008 noemde minister Eurlings station Kethel als één van de projecten in het kader van de Zuidvleugel.
Resultaat aldus Ooijevaar: ‘Viaducten zijn al gebouwd, voorbereidingen getroffen. Toch komt het station er niet.’

Ooijevaar vervolgde: ‘Gisteren heeft Carla Dik-Faber, Kamerlid voor de ChristenUnie, nog eens gevraagd naar station Kethel. Zij meent dat de informatie die het ministerie heeft niet correct is en meerdere Kamerleden hebben inmiddels verzocht om duidelijkere informatie.’
Met de ontwikkelingen rond het Sportplaza nog vers in het geheugen riep de fractievoorzitter het college dan ook op de Haagse barricaden nog eens te beklimmen: ‘Bij dit Sportplaza hebben we gezien dat het college in staat is zich niet bij vastgestelde kaders en reeds genomen besluiten neer te leggen.
Het wordt dus tijd dat het college nog eens naar de Haagse barricaden afreist.
GroenLinks en Progressief Schiedam vragen het college welke actie het van plan is te ondernemen om het ministerie van Infrastructuur en Milieu alsnog tot rede te laten komen.’

Het antwoord van de wethouder luidde dat hij zijn best gaat doen om de besluitvorming over het station aan de kaak te stellen. GroenLinks en Progressief Schiedam verwachten dat hij dit in de Metropoolregio, bij de provincie én bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal gaan doen.